وبلاگ

لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف

لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف

لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف

لباس کار در اصطلاح به نوعی از لباس می‌گویند که بر اساس فعالیت، اقلیم و سلیقه شخصی افراد انتخاب و تهیه می‌شود. یکی از اساسی‌ترین قوانین هنگام کار در تمامی رشته‌ها، قانون استفاده از تن پوش می‌باشد. اما مهم‌ترین چیز انتخاب لباس کار متناسب با شغل فرد است. مواردی مانند رنگ، طرح، جنس و ویژگی‌های لباس کار باید متناسب با شغل و نقش هر فرد در آن شغل باشد.

هر سازمان یا مؤسسه‌ای متناسب با نوع فعالیت خود، مشخصه‌هایی نیز برای لباس کار کارکنانش در نظر دارد. یک سازمان برای اینکه نظم را در محیط سیستم خود ایجاد کند در ابتدا باید از ظاهر کارکنان مجموعه شروع کند. استفاده از لباس مناسب باعث به وجود آمدن این نظم و یکپارچگی می‌شود.

لباس ایمنی | لباس کار در کرج

لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف

هدف اصلی از طراحی لباس

به صورت کلی هدف اصلی از طراحی لباس دو مشخصه بسیار مهم ایمنی و زیبایی‌ست که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده‌است:

1.ایمنی و حفاظت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن لباس کار یا همان یونیفرم شد، محافظت از افراد در مقابل عوامل خطر بود. برای تهیه لباس ایمنی از بهترین و مناسب‌ترین پارچه‌ها استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشت که جنس پارچه‌ای که برای دوخت این دسته از لباس‌ها در نظر گرفته می‌شود بستگی به شغل و کارایی آن لباس دارد.

 

 2.تزئینی

اغلب در مشاغلی که با مشتری سر و کار دارند مانند آژانس‌های هواپیمایی، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و… برای جذب کردن مخاطبان، نوع پوشش، رنگ و طرح لباس بسیار اهمیت دارد. از طرفی هماهنگی لباس با طراحی و رنگ محیط باعث ایجاد نظم و جذابیت بیشتر برای کارکنان و مشتریان می‌شود.

 

تفاوت لباس کار در انواع مشاغل مختلف

در این سال‌ها، پیشرفت‌هایی در صنعت لباس کار صورت گرفت به دلیل اهمیت این نکته که می‌تواند در میزان کارایی افراد تأثیرات شگرف و چشم‌گیری داشته باشد. هر شرکت و سازمانی متناسب با زمینه کاری خود، عرف و برندی که دارد لباس ایمنی و کاری مورد نیازش را طراحی می‌کند و از ابتدا در اختیار کارکنان و پرسنلش قرار می‌دهد.

لباس بیمارستانی و پزشکی

به جز لباس پزشکان و پرستاران که در محیط کار و بیمارستان از روپوش‌های سفید استفاده می‌کنند؛ سایر کارکنان و پرسنل بیمارستانی از جمله نگهبان، بهیار، خدمه و رختشور نیز متناسب با جایگاه شغلی لباس کار مخصوص به خود را دارند. در واقع لباس کار آن‌ها نشان دهنده نوع سمت شغلی آن‌ها می‌باشد.

لباس پزشکان و پرستاران

برای پزشکان و پرستاران بهترین پارچه‌هایی که به کار می‌رود، پارچه‌های ترگال و کجراه هستند. از این نوع پارچه به این دلیل استفاده می‌شود که مقاومت بالایی دارند و با شستشوی مکرر از بین نمی‌روند.

لباس پذیرش بیمارستان

افرادی که در قسمت پذیرش کار می‌کنند معمولا از لباس‌هایی با پارچه‌های پشمی و نخی که مقداری لاکرا دارد، استفاده می‌کنند. به این دلیل که علاوه بر احساس راحتی بیشتر لباس‌ها کمتر چروک شوند.

لباس بیمار

عموما و در اغلب موارد لباسی برای بیماران تهیه می‌شود که میزان نخ آن به نسبت پلی استر آن بیشتر باشد.

لباس اتاق عمل

برای تهیه لباس اتاق عمل معمولا از پارچه‌های با دوام استفاده می‌شود تا در اثر شستشوی زیاد کمتر آسیب ببینند. این پارچه‌ها معمولا دارای جنس ژاول می باشند، ویژگی ضد آب دارند و مقاومت بالایی در معرض مواد سفید کننده دارند.

لباس نیروهای خدماتی

بهترین و مناسب‌ترین پارچه‌ای که برای لباس نیروهای خدماتی در نظر می‌گیرند، پارچه ترگال می‌باشد. این پارچه‌ها در برابر هر نوع گرد و خاک یا لکه مقاومت بالایی دارند و بعد از شستشو تمیز می‌شوند.

 

انتخاب یونیفرم کار

– بهتر است یونیفرم کار کاملا مناسب با سایز افراد باشد و تنگ یا گشاد نباشد.

– برای کارهایی که نیاز است آستین‌های لباس تا زده شود بهتر است یونیفرمی انتخاب شود که آستین‌های کوتاهی دارد.

– در محیط‌های کاری که گرد و غبار و مواد شیمیایی است، لباس کاری انتخاب شود که یقه و جیب نداشته باشد.

– به یونیفرم وسیله‌ای مانند کلید، زنجیر و … اضافه نشود. زیرا ممکن است در حین کار با وسایل به آن‌ها گیر کند و خطرناک باشد.

لباس ایمنی | لباس کار در کرج

لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف

انتخاب بهترین پارچه برای یونیفرم کار

پارچه انتخابی برای هر یونیفرم با توجه به شرایط کاری انتخاب می‌شود.

1- پارچه تترون

پارچه تترون دارای ضخامت کمتری و خنک تر است. به همین دلیل برای تهیه روپوش پزشکی و رستورانی از آن استفاده می‌شود.

2- پارچه کتان

این نوع پارچه برای تهیه یونیفرم کارهایی مانند جوشکاری، فرزکاری یا کارهای خشن استفاده می‌شود. زیرا در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد.

3- پارچه ترگال

پارچه یونیفرم ترگال مانند تترون می‌باشد ولی کمی ضخیم‌تر است. از این پارچه برای تهیه روپوش پزشکی، آزمایشگاهی، کارگاهی و … استفاده می‌شود. در تولیدی لباس کار این پارچه بهترین و پر استفاده‌ترین نوع پارچه برای تهیه یونیفرم می‌باشد.

 

خصوصیات لباس محل کار خوب و استاندارد

اهمیت لباس کار در مشاغل امروزی بسیار زیاد است و این موضوع را اغلب می‌دانند. چند مورد از خصوصیات لباس مناسب:

1- جنس لباس افرادی که با مواد مضر یا خورنده کار می‌کنند باید طوری باشد که آب و گاز در آن‌ها غیر قابل نفوذ باشد.

2-  متناسب با نوع کار و در صورت امکان، از لباس آستین کوتاه استفاده شود که افراد راحت‌تر باشند.

3- در محیط کاری که دارای مواد و اشعه رادیو اکتیو است، افراد باید از لباس‌هایی که به صورت یکپارچه و نفوذناپذیر هستند، به همراه کلاه و دستکش استفاده کنند.

 

جنس لباس محل کار

1- پارچه‌هایی با بافت کج راه با تراکم بالا، برای لباس‌هایی که نیاز است مقاومت بالایی داشته‌باشند، بهتر هستند.

2- برای دوام بیشتر لباس کار بهتر است از چرخکاری دوبله و دوخت‌های محکم استفاده شود.

3- استفاده از رنگ‌های راکتیو در رنگرزی، باعث جلوگیری از رنگ دادن پارچه و آب‌رفتن آن پس از شستشو می‌شود.

 

خصوصیات پیش بندهای حفاظتی

پیش‌بند‌ها که دارای جنس‌های متفاوتی‌اند برای محافظت از بدن کاربرد دارند. جنس نایلون برای حفاظت از مایعات، سربی برای حفاظت از پرتو‌های رادیو اکتیو، چرمی برای حفاظت از پلیسه جوشکاری و…

از جمله مواردی که در هنگام استفاده از پیش بند‌ها باید رعایت شود، عبارتند از:

– افرادی که در مقابل شعله آتش کار می‌کنند، باید از پیش‌بندهایی استفاده کنند که امکان پوشیدن سینه را داشته باشد.

– افرادی که با قطعات متحرک و ماشین آلات سنگین کار می‌کنند، استفاده از پیش بند حین انجام کار بسیار خطرناک و ممنوع است.

 

 

لباس کار مناسب باید علاوه بر کیفیت و مقاومت دارای قیمت مناسبی نیز باشد. برای خرید آسان می توانید به سایت فروشگاه لباس ایمنی، مراجعه نمایید. این فروشگاه برای تولیدی لباس کار در کرج می باشد که می توانید به وسیله آن خرید فروش نازلترین قیمت را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *