وبلاگ

لباس ایمنی چه ویژگی هایی دارد؟

لباس ایمنی | لباس کار در کرج

لباس ایمنی به لباس کار های گفته می شود که کارکنان یک مجموعه یا کارخانه در حین کار کردن از آن ها استفاه می کنند. لباس کار دارای یکسری ویژگی خاص است، که ایمنی افراد را در حین کار کردن تامین می کند. افرادی که در مکان های پر خطر مشغول به کار هستند حتما باید از لباس کار های ایمن و مناسب با شرایط محیط کاری خود استفاده نمایند. عدم استفاده یا استفاده از لباس کار نامناسب خطرات جدی و خسارات جانی و مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

در هنگام خرید لباس ایمنی باید به مواردی همچون جنس لباس، رنگ لباس، اندازه لباس و.. توجه شود. همه این موارد باید با توجه به شرایط کاری فرد در نظر گرفته شده و تهیه شوند. لباس کار ها باید بسیار سبک و راحت باشند و افراد هنگام کار دچار مشکل نشوند. این اصل در طراحی و تهیه لباس ایمنی بسیار مهم است و همه تولید کنندگان لباس کار باید آن را در نظر داشته باشند. لباس های خیلی تنگ یا خیلی گشاد ایمنی فرد را هنگام کار به خطر می اندازند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع لباس کار و نکات مهمی که باید هنگام  خرید لباس ایمنی به آن ها توجه شود آشنا کنیم.

 لباس ایمنی | لباس کار در کرج

 

هنگام خرید لباس ایمنی به چه نکاتی باید توجه شود؟

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، استفاده از لباس ایمنی یکی از الزامات در محیط های کاری پر خطر مانند کارخانه جات، ساختمان سازی و.. می باشد. لباس ایمنی افراد را از خطراتی که آن ها را هنگام کار تهدید می کند در امان نگه می دارد. لازم به ذکر است که هر محیط کاری بسته به شرایط آن یک نوع پوشش خاص می طلبد. به همین دلیل نیز یکی از نکات مهم هنگام خرید لباس ایمنی توجه به محیط کار فرد است. نکات مهم برای خرید لباس کار عبارتند از:

جنس لباس کار باید مناسب باشد

اولین و مهم ترین نکته ای که هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه شود، جنس پارچه لباس کار است. جنس لباس کار بستگی به شرایط کاری و محیط کاری فرد دارد. مثلا در محیط های که فرد با مواد شیمیایی سرو کار دارد باید جنس پارچه به گونه ای باشد که در مقابل نفوذ مواد شیمیایی مقاوم باشد. یا در محیط های که افراد با کوره های آتش سر و کار دارند جنس لباس کار فرد باید به گونه ای باشد، که در مقابل حرارت مقاوم باشد. پوشیدن لباس کار با جنس نامناسب می تواند جان فرد را به خطر بیندازد به همین دلیل باید به این نکته قبل از هر چیز دیگری توجه شود.

لباس کار باید اندازه فرد باشد

نکته بعدی که هنگام خرید لباس کار باید مورد توجه قرار بگیرد اندازه لباس کار است. لباس فرد هنگام کار کردن نه باید تنگ یا گشاد باشد بلکه باید کاملا اندازه باشد. فرد باید در لباس کار احساس راحتی کند و هنگام کار، لباس کار فرد را دچار دردسر نکند. برای مثال افرادی که با ماشین آلات خطرناک سرو کار دارند، در صورتی که لباس آن ها خیلی گشاد باشد ممکن است به ماشین گیر کند و جان فرد را به خطر بیندازد. یا اگر لباس کار فرد خیلی تنگ باشد فرد نمی تواند به راحتی حرکت کند و همین باعث به خطر افتادن جان فرد می شود.

مدل لباس کار باید متناسب باشد

مدل لباس کار یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید لباس ایمنی می باشد. در طراحی لباس کار نباید از زنجیر، کمر، یا هر چیز اضافه دیگری استفاده شود. زیرا این وسایل ممکن است در لابه لای دستگاه ها گیر کنند و جان فرد را به خطر بیندازند. به همین دلیل یکپارچه بدون و ساده بود لباس کار بسیار مهم است. یکی دیگر از نکات مهم در مدل لباس کار این است، که متناسب با محیط و شرایط کاری، لباس کار باید جیب داشته باشد.

 لباس ایمنی | لباس کار در کرج

رنگ لباس کار باید مناسب باشد

یکی دیگر از فاکتور های مهم هنگام خرید لباس کار، رنگ لباس کار می باشد. رنگ لباس کار برای طبقه بندی کارکنان یک مجموعه بزرگ بسیار کاربردی است. برای مثال رنگ لباس کار‌کنانی که در بخش تولید کار می کنند با کارکنان بخش نگهبانی باید متفاوت باشد. این کار باعث می شود که هم افراد داخل مجموعه بتوانند یکدیگر را راحت تر شناسایی کنند و هم مدیر مجموعه می تواند افراد را راحت تر تشخیص دهد. رنگ لباس علاوه بر طبقه بندی کردن کارکنان یک مجموعه می تواند در حفظ امنیت آن ها نیز تاثیر گذار باشد. افرادی که در شیفت شب کار می کنند باید لباس آن ها به رنگی باشد که در تاریکی به راحتی قابل رویت باشد.

دوخت لباس کار باید مناسب باشد

دوخت لباس کار بسیار مهم است و هنگام خرید لباس کار حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. لباس ایمنی باید دارای دوختی مقاوم باشد تا هنگام کار پاره نشود. قسمت داخلی لباس باید دارای دوختی مناسب باشد تا فرد هنگام پوشیدن لباس احساس راحتی کند.

چند نوع لباس ایمنی داریم؟

هر کدام از محیط های کاری یکسری شرایط خاصی دارند، به همین دلیل دوخت لباس ایمنی به سه صورت انجام می شود که عبارتند از:

  • سرهم (یعنی لباس به گونه ای است که تمام اعضای بدن فرد را می پوشاند)
  • دو تیکه شامل پیراهن و شلوار
  • یک تیکه یا شلوار یا پیراهن
  • روپوش

 

 لباس ایمنی | لباس کار در کرج

خلاصه

به طور خلاصه ما در این مقاله تمامی نکات مهم در هنگام خرید لباس ایمنی را بررسی کردیم. لباس کار ها از اهمیت بالایی برخورد دار هستند به همین دلیل در انتخاب آنها باید خیلی دقت شود. زیرا در صورت عدم استفاده از لباس کار یا استفاده از لباس کار نامناسب ممکن است جان فرد به خطر بیافتد. لباس ایمنی دارای ویژگی های مانند رنگ مناسب، اندازه مناسب، جنس مناسب و دوخت مناسب می باشد. اگر هر کدام از این ویژگی ها به خوبی رعایت نشود لباس کار ایمن نخواهد بود. برای تهیه لباس کار ایمن می توانید به تولیدی لباس کار  مراجعه کنید و با توجه به شرایط محیط کاری خود لباس مورد نیاز خود را سفارش دهید. ساده ترین روش برای سفارش لباس کار مراجعه به سایت لباس ایمنی است. در این سایت شما می توانید انواع لباس ایمنی را با قیمت مناسب بخرید.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “لباس ایمنی چه ویژگی هایی دارد؟

  1. romantik69.co.il گفت:

    I was pretty pleased to find this great site. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!! I definitely really liked every little bit of it and I have you book-marked to see new stuff in your blog.

    1. sajadm گفت:

      hi tnx for ur kindness daer

  2. sajadm گفت:

    ur wlc my dear friend

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *