وبلاگ

چه محافظ گوشی، برای چه محیط کاری مناسب است؟

محافظ گوشی

چه محافظ گوشی، برای چه محیط کاری مناسب است؟

گوش یکی از بخش هایی از بدن است که اگر در معرض صدای بلند قرار بگیرد، آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد می شود. در محیط های کاری صنایع مختلف، سروصدای زیاد از عواملی است که ممکن است به سیستم شنوایی کارکنان آسیب وارد کند. کم شنوایی ناشی از نویز محیط یکی از این آسیب ها می باشد که بیماری شایعی در بین کارگران است. لازم به ذکر است که این بیماری قابلیت بهبودی ندارد اما قابل پیشگیری است.

برای جلوگیری از این آسیب ها، افراد باید از ابزارهای محافظ سیستم شنوایی مانند گوشی های صداگیر، در کنار تجهیزات ایمنی استفاده کنند. محافظ های گوش دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز کاربران طراحی شده اند. طراحی و تولید این ابزار نیازمند دانش فنی بالایی هستند تا بتوانند به میزان کافی امواج صوت را کاهش دهند. میزان کاهش امواج نباید بیش از حد مجاز باشد. چون می تواند باعث شود در شرایط اضطراری مانع توجه فرد به هشدارهای صوتی شود. برای تهیه و خرید تجهیزات ایمنی، اعم از لباس کار، کفش ایمنی، محافظ گوشی و … می توانید به سایت فروشگاه لباس ایمنی مراجعه کنید.

 

چگونه در محیط کار از شنوایی خود محافظت کنیم؟

بهترین راه پیشگیری، حذف یا کاهش سروصدای منبع با روش های مهندسی است. البته در برخی شرایط، این کار امکان پذیر نیست. گام بعدی تغییر موقعیت شغلی کارگران است به گونه ای که میانگین میزان برخورد در طول شیفت کاری 8 ساعته کمتر از حد مجاز باشد. چنانچه این اقدامات کافی یا امکان پذیر نباشد به عنوان گام آخر، باید از وسایل حفاظت شنوایی استفاده شود.

محافظ گوشی

تجهیزات ایمنی برق کاران | لباس ایمنی | لباس کار کرج

چه زمانی باید از گوشی های حفاظتی استفاده شود؟

در شرایطی که شدت صدای موجود در محیط کار بیشتر از 85 دسی بل باشد، باید از گوشی های حفاظت شنوایی استفاده شود. میزان صدای محیط کار، با استفاده از آزمایش های اندازه گیری سطح صدا قابل تعیین است. گوشی های حفاظت شنوایی شدت و میزان صدا و در نتیجه خطر آسیب به شنوایی را کاهش می دهند.

 

معرفی انواع گوشی های حفاظتی

گوشی های حفاظت شخصی در واقع 4 نوع می باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

توگوشی یا ایرپلاگ (Ear Plug)

این نوع گوشی ها نوع ساده و کاملا کوچک از گوش گیرها هستند که با قرارگیری در مجرای خارجی گوش باعث کاهش صدای ورودی به پرده گوش می شود. برای اینکه به خوبی کار خود را انجام دهند، در اندازه های مختلفی وجود دارند. این گوشی ها به صورت متوسط حدود 15 الی 30 دسی بل، صدا را کاهش می دهند. جنس این نوع از گوشی ها می تواند از فوم وینیل، سیلیکون، لاستیک و … باشد. گوش گیرهای ایرپلاگ می توانند یک بار و یا چند بار مصرف باشند.

 

روگوشی یا ایرماف (Ear Muff)

این گوشی های ایمنی که بسیار مشابه هدفون می باشند، روی گوش قرار گرفته و به طور کامل گوش را از بیرون می پوشانند. نکته ای که در انتخاب این نوع گوشی بسیار مهم است، کیفیت آن می باشد. در صورتی که به تایید مراجع رسمی نرسیده باشد، ارزش حفاظتی ندارد. این محصول دارای تضعیف کننده صدا، بالشتک های نرم گوش و فنجان های بیرونی سخت می باشد که توسط یک سربند کنار هم نگه داشته می شوند. این گوشی ها به صورت متوسط می تواند حدود 15 الی 30 دسی بل صدا را کاهش دهد. باید این موضوع را در نظر گرفت که این نوع از گوشی ها روی سطح صاف بهتر عمل می کنند، در نتیجه استفاده از آن به همراه عینک یا موی بلند و موانعی بدین شکل، میزان حفاظت آن را کاهش می دهد.

در صورتی که نیاز به کاهش شدید صدای موجود در محیط کاریتان دارید، استفاده از هر دو نوع گوشی ایرپلاگ و ایرماف به صورت همزمان توصیه می شود.

 

کلاه ایمنی محافظ گوشی (Helmet)

برای بعضی از مشاغل که امکان ایجاد صدمه به سر وجود دارد، از این محافظ ها استفاده می شود. این نوع محافظ گوش، برای مشاغل معدودی به کار می رود. اما برای حفاظت بافت مغز در برابر صدمات موج صوتی و کنترل انتقال صوت از طریق جمجمه به گوش داخلی، این نوع از حفاظ ها تهیه و عرضه شده اند.

 

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید محافظ گوشی

نوع محافظ گوش

در ابتدا برای انتخاب محافظ گوشی، باید بدانید که به کدام نوع آن نیاز دارید. شما باید متناسب با نوع نیاز و همینطور میزان صدای محیط کاری خود، مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

شرایط محیط کاری

شما باید شغل و زمینه کاری خود و همینطور حجم صدای تولیدی در محیط کاریتان را در نظر بگیرید. در بعضی از محیط های کاری مانند محیط های کارگاهی و صنعتی، آگاهی محیطی برای جلوگیری از بروز هر نوع خطر، بسیار اهمیت دارد. پس در این نوع محیط نباید از گوش گیرهای بسیار قوی که مانع ورود کامل صدا به گوشتان می شود، استفاده کنید.

سایز محافظ گوشی

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب درست محافظ، سایز و اندازه مناسب محصول، برای قرارگیری صحیح در کانال شنوایی گوش می باشد. امروزه گوش گیرهایی در اندازه های مختلف و متناسب با انواع کانال های شنوایی انسان، قابل طراحی و تولید می باشد و به بازار عرضه شده اند.

راحتی در استفاده

استفاده راحت و آسان از محصول، یکی دیگر از موارد مهم و حائز اهمیت در انتخاب گوش گیر می باشد. محافظ گوشی را انتخاب کنید که به راحتی داخل یا روی گوشتان قرار بگیرد.

میزان NNR و SNR گوش گیر

در واقع شاخص NNR میزان کاهش صدا و شاخص SNR، نرخ تبدیل نویز به سیگنال می باشد. هر چقدر که میزان NNR بیشتر باشد یعنی محافظ گوش توانایی بیشتری در کاهش صدای محیط دارد.

قیمت محافظ گوشی

کیفیت ساختاری محافظ گوش به علاوه مواردی که در بالا ذکر شده، تعیین کننده قیمت این محصول می باشد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در حالت کلی ایرماف ها از ایرپلاگ ها، قیمت بیشتری دارند.

 

 

در نهایت به چند نکته برای استفاده طولانی مدت تر از گوشی های ایمنی و نگهداری از آن ها، می پردازیم:

  • گوشی ایمنی وسیله ای شخصی است، آن را با فرد دیگری شریک نشوید.
  • پس از استفاده از گوش گیر ایرماف، آن را در فضای خشک و خنک نگهدارید.
  • گوشی ایمنی اندازه و متناسب با سایز گوشتان باشد.
  • در صورت استفاده از گوشی ایرماف، برای جلوگیری از آلودگی به طور مرتب آن را با آب و صابون بشویید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *