وبلاگ

انواع دستکش و کاربردهای آن

انواع دستکش و کاربردهای آن

انواع دستکش و کاربردهای آن

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که همیشه در حین کار باید در نظر بگیریم، رعایت نکات ایمنی می باشد. دستکش ایمنی یکی از ابزاری است که همیشه مدنظر بوده و توصیه می شود که مورد استفاده قرار بگیرد. این وسیله یکی از ضروری ترین لوازم حفاظت فردی در مشاغل و صنایع پرخطر مانند برشکاری، جوشکاری، کار با مواد شیمیایی و … می باشد. استفاده از این محصول، متناسب با شغل و محیط کاری به همراه لباس کار ایمنی، قطعا تاثیر چشم گیری در ایمنی نیروی کار دارد. انواع دستکش ایمنی برای استفاده در کارهای مختلف طراحی و تهیه شده است. به همین دلیل نیاز است که بدانیم در مشاغل مختلف از چه نوع دستکشی باید استفاده شود.

. با توجه به وجود انواع مختلف آن، در ابتدا نیاز است که بدانیم دستکش ایمنی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. دستکش ایمنی وسیله ای کاربردی و مهم است که جنس های مختلفی دارد. این وسیله به قالب دست تولید می شود و در برابر انواع آسیب ها مانند ضربه، حرارت، برش، مواد شیمیایی و … بسیار مقاوم است. برای آشنایی بیشتر و بهتر با این محصول و کاربردهای آن در صنایع مختلف، با سایت فروشگاه لباس ایمنی همراه باشید.

انواع دستکش و کاربردهای آن

در مشاغل مختلف بسته به کاربرد آن، از جنس های متفاوتی طراحی و تولید می شوند. همین موضوع باعث به وجود آمدن انواع متفاوت آن شده است. در ادامه درباره چند نوع از دستکش‌ها در مشاغل متفاوت، کاربردهای آن ها و جنس مورد نیازشان توضیح می دهیم:

دستکش آتش نشانی

این نوع از دستکش‌ها با توجه به محیط مورد استفاده، بیشترین تحمل حرارت را در بین دستکش‌های موجود دارد. علاوه بر آن، این دستکش‌ها، دست را از آسیب هایی چون سوختگی، خراشیدگی و پارگی نیز محافظت می کنند. از دستکش‌های آتش نشانی همانطور که از نامش مشخص است، برای کار در محیط هایی با دمای بالا مانند آتش نشانی و کار در کوره ها استفاده می شود.

دستکش ضد برش

این نوع دستکش یکی از پرکاربردترین نمونه های آن می باشد. دستکش‌های ضد برش، همانطور که از نامش مشخص است، مقاومت بالایی در برابر پارگی، سوراخ شدن و برش دارند. از این مدل در کارهایی که در آن با وسایل تیز و برنده مانند اره، ساطور، چاقو و وسایلی از این قبیل سر و کار دارند، استفاده می شود. معمولا از این مدل در مشاغلی مانند کارگاه های سنگبری، شیشه بری، قصابی و … استفاده می شود.

دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی

این دستکش‌ها را به گونه ای تولید کرده اند که برای کار با مواد شیمیایی، اسیدها، شوینده ها، مواد قلیایی و … مناسب باشند. کاربرد ویژه ی این محصول در کارخانه های کار با مواد اسیدی، محیط های پزشکی و آزمایشگاهی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها می باشد. این دستکش‌ها اغلب از موادی مثل نیتریل، لاستیک، لاتکس، بوتیل و … تولید می شوند.

دستکش جوشکاری

در مشاغل جوشکاری احتمال برخورد دست با الکترود داغ و همینطور پرتاب جرقه ها و پلیسه های جوشکاری به دست زیاد است. این نوع دستکش‌ها معمولا دارای جنس پنبه نسوز، چرم، آرامد، پشم شیشه، مواد نسوز مثل نئوپرین و … با ضخامت بالا هستند. دستکش‌های جوشکاری معمولا تحمل بالایی در برابر حرارت داشته و از یخ زدگی نیز جلوگیری می کند.

دستکش عایق برق

این نوع از دستکش‌های ایمنی، عایق جریان برق و الکتریسیته بوده و قابلیت مقاومت در برابر ولتاژهای گوناگون را دارد. دستکش‌های عایق برق مناسب تکنیسین های برق و متخصصین طراحی و پیاده سازی دکل می باشد. جنس این دستکش‌ها لاتکس می باشد و می توانند از بروز شوک الکتریکی جلوگیری کنند.

دستکش کار نجاری

دستکش‌های نجاری دارای دو نوع ساده و مقاوم می باشند. نوع ساده این دستکش‌ها از مواد کتان و نازک تری تولید می شوند که فقط جهت کارهای سبک به کار می روند. در نوع مقاوم این دستکش‌ها از همان متریال و طراحی دستکش‌های ساده استفاده می شود.

دستکش کار چرم

این دستکش‌ها می توانند از چرم های متفاوت گوزن، گاو و بوفالو تولید شوند. دستکش‌های چرم ضخامت بالایی دارند و در برابر حرارت مقاومت بالایی نیز دارند. از این نوع دستکش‌ها می توانید در کارهایی مانند جوشکاری، نجاری، باغبانی، تراشکاری و … استفاده کنید.

دستکش لاتکس

این دستکش‌ها همانطور که از نامش مشخص است، از پلاستیک طبیعی یا لاتکس تولید شده اند. کاربرد ویژه این دستکش‌ها در کارهای سبک به ویژه کارهای آزمایشگاهی و پزشکی است. این محصول وزن بسیار کمی و قیمت مناسبی دارد. تنها عیبی که این دستکش‌ها دارند، ایجاد حساسیت پوستی و آلرژی در استفاد طولانی مدت است.

دستکش ضد ارتعاش

دستکش‌های ضد ارتعاش از موادی مانند پلیمر، چرم و نایلون تولید می شوند. این دستکش‌ها هرگونه لرزش و ضربه ای را که ممکن است در کارهای ساخت و ساز و صنعتی ایجاد شود را مهار می کنند. از این دستکش‌ها در کارهایی که افراد با وسایل سنگین مانند دریل بتن کن و چکش تخریب سر و کار دارند، به دلیل ارتعاش بالای این ابزارآلات استفاده می کنند.

 

از دیگر انواع این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستکش مکانیکی
  • دستکش PVC
  • دستکش نیتریل
  • دستکش بوتیل
  • دستکش آشپزی
  • دستکش آرایشگری
  • دستکش نئوپرن
  • دستکش ویتون
  • دستکش بنایی

 

کاربرد دستکش ایمنی

در واقع دستکش‌های ایمنی پوشش محافظی هستند که از انگشت ها و دست در برابر عوامل خطرسازی چون مواد شیمیایی، ضربه، بریدگی و … محافظت می کنند. از این دستکش‌ها می توانید در کارها و مصارف صنعتی تا خانگی استفاده کنید. دستکش‌های ضدبرش، دستکش‌های کار، دستکش‌های فلزی، آتشنشانی و … از انواع دستکش‌های ایمنی هستند که در کارهای مختلف استفاده می شوند. این محصول کاربردهای گوناگونی دارد که از رایج ترین و مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت های ساخت و ساز و ساختمان سازی
  • کار کردن با دستگاه های جوش
  • کارگاه های آهنگری و نجاری
  • آتشنشانی و اطفاء حریق
  • تاسیسات ساختمان و لوله کشی و گازکشی و …
  • فعالیت های برقی و کارهای الکتریکی
  • کار با وسایل و دستگاه های سنگین مانند چکش تخریب که دارای ارتعاش زیادی است.
  • محیط های پزشکی همچون بیمارستان ها، درمانگاه ها، دندانپزشکی ها و …

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *